پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسای جمهوری روسیه و سوریه امروز پنجشنبه در شهر سوچی روسیه دیدار و درباره مسائل مورد علاقه دو طرف بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری تاس از سوچی، منابع خبری اعلام کردند بحران قفقاز، حل و فصل بحران خاورمیانه و توسعه روابط راهبردی روسیه با سوریه از جمله محورهای مهم گفتگوهای دیمیتری مدودف و بشار اسد بوده است.

در ابتدای این دیدار، مدودف ضمن تشکر از بشار اسد به خاطر حمایت از مواضع روسیه در بحران اخیر این کشور با گرجستان گفت "ما از سوریه به خاطر حمایت‌هایش در خصوص موضوع مناقشه گرجستان تشکر و قدردانی می‌کنیم.

رئیس جمهوری سوریه نیز با تاکید بر لزوم بحث و تبادل نظر درباره مسئله اخیر منطقه قفقاز و بحران خاورمیانه گفت "این مشکلات از بسیاری جهات شبیه همدیگر هستند. چرا که هر دو این مناطق از نظر راهبردی برای نظام جهانی اهمیت فراوانی دارند.

اسد افزود "سوریه حمایت خود را از روسیه در مناقشه آبخازی و اوستیای جنوبی اعلام می‌کند."

وی گفت "ما علل مواضع روسیه را درک می‌کنیم و واکنش نظامی روسیه را به این حوادث درک می‌کنیم و معتقدیم ریشه واکنش روسیه اقدامات تحریک آمیز طرف گرجستانی بود.

رئیس جمهوری سوریه خاطر نشان کرد "سوریه از تصمیم شجاعانه سران روسیه برای خارج ساختن نیروهای این کشور از منطقه تقدیر می‌کند. ما با هرگونه تلاش برای بدنام کردن روسیه و یا تحریف مواضع این کشور مخالفیم."

اسد در خصوص حل و فصل بحران خاورمیانه نیز گفت "سوریه تماس‌های غیر مستقیمی را با اسرائیل آغاز کرده است. ما می‌دانیم که روسیه از این تلاش‌ها حمایت می‌کند. از این رو ما مایلیم بدانیم شما چه کمک‌ها و حمایت‌هایی را می‌توانید در این خصوص ارائه دهید."

رئیس جمهوری روسیه نیز به نوبه خود گفت "من مطمئنم که روابط روسیه و سوریه به خوبی در حال پیشرفت است. در زمینه اقتصادی حجم مبادلات تجاری دو طرف سال گذشته به یک میلیارد دلار رسید و این رقم طی پنج ماهه نخست امسال دو برابر شد."

مدودف افزود "روابط ما در زمینه‌های دیگر نیز در حال گسترش است. روابط ما از دیرباز در مهمترین و پیچیده‌ترین مسائل بین المللی نقشی کلیدی داشته است.از این رو دو کشور باید درباره حل و فصل بحران خاورمیانه و مسائل دیگر با هم گفتگو داشته باشند."

در ادامه بشار اسد بر ادامه روند گسترش روابط تاریخی و راهبردی سوریه با روسیه تاکید کرد و گفت روابط دو کشور همواره در جهت حفظ منافع امنیت در جهان در حرکت بوده است."

وی خاطر نشان کرد "روابط سوریه و روسیه به ویژه در سال‌های اخیر از رشد و گسترش خوبی برخوردار بوده است."

کد خبر 61176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز